Projekt Leonardo da Vinci - Poza granicami liczb

http://beyondnumbers.eu/

W dniach 13 – 17 listopada 2012 roku grupa uczniów i nauczycieli z naszej szkoły uczestniczyła w pierwszym spotkaniu grupy partnerskiej projektu ”Beyond Numbers and Borders: An Innovative Approach to Accountancy” w tureckim mieście Stambuł. Gościła nas szkoła Pendik Ticaret Meslek Lisesi. W spotkaniu uczestniczyło łącznie 9 krajów: Turcja (koordynator projektu), Francja, Bułgaria, Rumunia, Portugalia, Niemcy, Grecja, Włochy i Polska.

W pierwszym dniu zajęcia mieliśmy w szkole, gdzie partnerzy przedstawiali prezentacje o swoich krajach, miastach, szkołach i systemach edukacji. Po zajęciach gospodarze zaprosili nas do tureckiej restauracji, gdzie mogliśmy skosztować prawdziwych tureckich specjałów.

W czwartek zwiedzaliśmy Stambuł, w którym mieszka około 13,5 mln ludzi. Mieliśmy okazję zobaczyć:

- muzeum Hagia Sofia, z VI wieku. Jest to kościół Mądrości Bożej przerobiony za czasów tureckich na meczet,  a od 1935 na muzeum. Na świecie są tylko 3 kościoły z większą zamkniętą przestrzenią.

- Błękitny Meczet, który zbudowany został w 1609 – 1616 roku. Jest to największy i najbardziej wystawny meczet miasta.

- podziemne cysterny na wodę. Jest to największa z sześćdziesięciu cystern zbudowanych w Stambule w czasach bizantyjskich. Do podtrzymania stropu użyto kolumn z wielu rzymskich budowli. 366 kolumn podpiera sklepienie, sprawiając wrażenie lasu kolumn. Jako podstawy do dwóch kolumn użyto płaskorzeźb głowy meduzy.

- wieżę Galata. Liczy 61 metrów. Stała w tym miejscu już w V wieku. Obecna forma pochodzi z 1348 roku. Zbudowana była jako część muru obronnego. W czasach osmańskich było to więzienie, magazyn, latarnia morska, strażnica.

- Kryty Bazar. W czasach Bizantyjskich był tu targ, Turcy po zdobyciu Konstantynopola zbudowali tutaj halę dla jubilerów i antykwariuszy. W następnych latach Bazar rozrastał się. Po każdym trzęsieniu ziemi i pożarze Bazar odnawiano i rozbudowywano. Zajmuje on powierzchnię 3) hektarów, na 80 uliczek, około 3500 sklepików. Było to również centrum finansowe i ekonomiczne. Zawierano tu transakcje bankowe i giełdowe. Do połowy XIX wieku było to centrum handlu niewolnikami.

W piątek pracowaliśmy dalej w szkole. Przed południem oglądaliśmy lekcję rachunkowości, słuchaliśmy wykładu o rachunkowości i wybieraliśmy logo projektu. Po lunchu uczniowie pracowali nad słownikiem ekonomicznym w języku angielskim. W godzinach popołudniowych odwiedziliśmy nową szkołę ekonomiczną, a po powrocie planowaliśmy dalszą współpracę na kolejne spotkania.

Wyjazd 1 - Turcja - http://zse.com.pl/show/id/600
Wyjazd 2 - Francja - http://zse.com.pl/show/id/694
Wyjazd 3 - Portugalia - http://zse.com.pl/show/id/727
Wyjzad 4 - Rumunia - http://zse.com.pl/show/id/735
Wyjzad 5 - Grecja - http://zse.com.pl/show/id/763

Wyjzad 6 - Niemcy -
http://zse.com.pl/show/id/844
Leonardo Da Vinci w Polsce - http://zse.com.pl/show/id/877
Wyjzad 8 - Bułgaria -
http://zse.com.pl/show/id/927
Wyjzad 9 - Włochy -
http://zse.com.pl/show/id/940

Tags