Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

POLSKO – NIEMIECKA WYMIANA MŁODZIEŻY PODSUMOWANIE PROJEKTU „ZACHOWAĆ PAMIĘĆ”

POLSKO – NIEMIECKA WYMIANA MŁODZIEŻY PODSUMOWANIE PROJEKTU „ZACHOWAĆ PAMIĘĆ”

Po raz pierwszy nasza szkoła przystąpiła do realizacji programu „Zachować pamięć”. W ramach polsko – niemieckiej wymiany młodzieży w dniach 17.06.2019 – 21.06.2019 realizowaliśmy projekt „Wspólna historia – pamięć i przyszłość”. W programie wzięło udział 9 uczniów z RBZ Eckener – Schule w Flensburgu pod opieką nauczycieli: Edyty Kruczynski, Gabriele Priebe, Knuta Behnemanna oraz 9 reprezentantów Zespołu Szkół Ekonomicznych. Koordynatorem projektu była Ewa Balcerzak, a opiekę językową sprawowały germanistki, Beata Czerniejewska i Joanna Czepirska.
Celem projektu było poznanie miejsc pamięci związanych z II wojną światową w Polsce. Podczas zwiedzania miejsc terroru hitlerowskiego młodzież z Polski i Niemiec zmierzyła się z trudną przeszłością i pogłębiła świadomość historyczną. Przed spotkaniem młodzi uczestnicy polsko-niemieckiej wymiany przygotowywali się do realizacji wspólnego przedsięwzięcia. Pod kierunkiem nauczycieli – koordynatorów zbierali informacje o wydarzeniach poprzedzających II wojnę światową i na nią przypadających, poznawali założenia narodowego socjalizmu. Zwiedzanie miejsc hitlerowskiego terroru było poprzedzone przygotowaniem merytorycznym i emocjonalnym. Zdobyte wcześniej informacje okazały się niezbędne do wspólnej pracy w polsko – niemieckich grupach z wykorzystaniem metody „oś czasu”. Uczniowie ułożyli w kolejności chronologicznej trzy równoległe linie zawierające datę - wydarzenie - zdjęcie, a następnie omawiali  i wskazywali na ich powiązanie. Później wszyscy uczestnicy wymiany obejrzeli film przedstawiający historię byłego nazistowskiego obozu zagłady, Stutthof. Po projekcji był czas na refleksje i emocjonalne przygotowanie młodzieży do zwiedzania tego szczególnego miejsca pamięci.

Ten ważny punkt programu poprzedzony został lekcją, która odbyła się w szczególnym miejscu - w Muzeum II Wojny Światowej. Pod czujnym okiem edukatora uczestnicy projektu pracowali w polsko - niemieckich grupach, poznawali eksponaty, plakaty, fotografie - elementy wystawy poświęcone III Rzeszy, a świadczące o korzeniach zła - nazizmu. Wskazywali na kolejne etapy wcielania haseł nacjonalistycznych i rasistowskich, których ostatnim etapem była tragedia Holokaustu. Wizytę zakończyły refleksje i wnioski, że zło, które dokonało się w obozach koncentracyjnych i obozach zagłady było efektem długotrwałego procesu społecznego. Dlatego na współcześnie występujące symptomy dyskryminacji nie należy być obojętnym.

Kulminacyjny punkt wspólnego programu był pobyt w Muzeum Stutthof, gdzie młodzież miała możliwość pracy z dokumentami , jakimi były, pochodzące z archiwum, teczki obozowe więźniów. Zwiedzając obóz, pod opieką edukatora - pracownika Działu Oświatowego uczestnicy polsko -  niemieckiej wymiany przeszli drogą więźnia (od przyjazdu, poprzez pobyt, wyniszczającą pracę, po kres życia). Wizyta w Muzeum zakończyła się złożeniem kwiatów na pamiątkowej płycie w  budynku krematorium. Tam młodzież oddała hołd wszystkim, którzy cierpieli i zginęli w obozie Stutthof. Następnie w sali edukacyjnej odbyło się podsumowanie. Była okazja do podzielenia się emocjami
i ugruntowania wśród uczestników programu potrzeby poznania przeszłości dla zrozumienia współczesnych mechanizmów społecznych.  Uczniowie dyskutowali nad możliwością reagowania na ksenofobię, wykluczenie oraz sposobami rozwijania odwagi cywilnej i dojrzałości obywatelskiej.

Kolejny dzień polsko  - niemieckiej wymiany był zarezerwowany na zwiedzania Gdańska z przewodnikiem. Wycieczka rozpoczęła się od wizyty na Westerplatte i poznania historii tego miejsca. Następnie odbyliśmy spacer ulicami miasta, które wzbudziło podziw naszych gości. Na drodze wędrówki znalazły się najbardziej charakterystyczne miejsca: Muzeum Poczty Polskiej, Ratusz Staromiejski, Złota Brama, Ratusz Miejski, Długi Targ z Fontanną Neptuna. Tego dnia byliśmy również z krótką wizytą w Spocie. Warunki pogodowe nie pozwoliły na dłuższy pobyt w znanym kurorcie.
W ostatnim dniu projektu odbyła się ewaluacja oraz praca nad albumem zawierającym zdjęcia wykonane przez uczestników a ilustrujące wspólne działania. Publikacja będzie finalnym produktem podsumowującym realizowany program. Wszyscy uczestnicy otrzymali zaświadczenie o udziale
 w projekcie.

Wspólnie spędzony czas był okazją do pokonywania barier językowych, nauki języka obcego, przełamywania  stereotypów. Wśród zabaw integracyjnych szczególne zainteresowanie wzbudziły kalambury i bingo. Podczas spotkania przy ognisku młodzież wspólnie odtańczyła popularną belgijkę. Był to wesoły wieczór z udziałem nauczycieli, uczniów, ich rodziców, którzy zapewnili smaczne jedzenie a mamy upiekły przepyszne ciasta.

Już za rok, na przełomie maj i czerwca uczniowie naszej szkoły odwiedzą koleżanki i kolegów z RBZ Eckener – Schule w Flensburgu.

Za zaangażowanie w realizację projektu należą się podziękowania uczniom naszej szkoły oraz rodzicom, którzy gościli u siebie młodzież niemiecką i swoją troską i serdecznością przyczynili się do stworzenia wspaniałej atmosfery.


Realizacja projektu była możliwa dzięki finansowemu wsparciu Polsko - Niemieckiej Współpracy Młodzieży. W tym roku dotacja była szczególnie wysoka, ponieważ jury zakwalifikowało nasz projekt do dofinansowania w ramach programu „Zachować pamięć” promującego projekty zajmujące się trudną polsko – niemiecką historią.

 

Koordynator projektu Ewa Balcerzak

 

Data dodania: 2019-06-27 15:05:53
Data edycji: 2019-10-04 15:50:23
Ilość wyświetleń: 1918
wstecz

Partnerzy

"Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić"

Menander
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej