W dniach 24 – 29 kwietnia 2022 r. odbył się kolejny wyjazd młodzieży i nauczycieli Zespołu Szkół Ekonomicznych w ramach realizowanego przez szkołę projektu Erasmus plus polegającego na międzynarodowej współpracy uczniów z różnych krajów. Nasi uczniowie: Marta Bobkowska (4TL), Bartosz Skłodowski (4TI), Wiktoria Borkowska (3TA), Apolonia Polanowska (3TPT), Nataniel Szafraniec (3TP), Julia Sprengel (2TE) spotkali się w partnerskiej szkole w miejscowości Royken, na południu Norwegii, z młodzieżą z Niemiec, Hiszpanii i Norwegii. Pod opieką dyrektora szkoły, pana Tadeusza Burczyka, pani Ewy Balcerzak - szkolnego koordynatora projektu, pani Sandry Marrero-Miszker, uczącej języka hiszpańskiego i pani Małgorzaty Dietrich, nauczycielki przedmiotów informatycznych realizowali zadania projektowe związane z „Nauką języków obcych poprzez Blended Learning” (Fremdsprachenerwerb durch Blended Learning). Wspólne działania zostały poprzedzone zwiedzaniem nowoczesnej szkoły, posiadającej bogatą ofertę kształcenia, min. technologia medialno-komunikacyjna, budownictwo, projektowanie i wykańczanie wnętrz, zdrowie i wychowanie. Gospodarze zaproponowali lekcję języka norweskiego, celem poznania podstawowych zwrotów umożliwiających komunikację. Następnie młodzież podzielona na grupy językowe, uczestniczyła w lekcji języka hiszpańskiego i niemieckiego, (zgodnie z założeniami projektu uczniowie uczą się podstaw tych języków). W programie był udział w lekcjach przedmiotów zawodowych - programistów oraz architektów. W kolejnych dniach uczniowie pracowali w ośmioosobowych grupach, z udziałem dwóch przedstawicieli krajów partnerskich. Wykorzystując program Twine, przygotowywali plan strony internetowej realizowanego projektu w ramach programu Erasmus plus. Rozpoczęli od gromadzenia materiałów, min. zdjęć szkoły, uczestników projektu, by ostatniego dnia w obecności opiekunów – nauczycieli zaprezentować efekty swojej pracy, które zostaną zamieszczone na platformie eTwinning. Zespołowa praca była okazją do podnoszenia kompetencji językowych i współpracy. Do integracji międzynarodowej grupy przyczyniło się również wspólne wyjście na kręgle i autokarowa wycieczka do Oslo. Pod opieką przewodnika poznaliśmy największe atrakcje stolicy Norwegii, min. Park Vigeland, w którym znajduje się 212 rzeźb przedstawiających wykonane z kamienia, brązu i kutego żelaza nagie postacie dorosłych oraz dzieci w różnych pozach i sytuacjach oraz Monolit – gigantyczna kamienna kolumna uformowana z sylwetek 121 nagich ludzi w różnym wieku. Byliśmy w znajdującym się u podstawy znanej skoczni narciarskiej, Holmenkollen, Muzeum Narciarstwa – najstarszego na świecie muzeum poświęconego tej dyscyplinie sportu. Udało nam się również wjechać na punkt widokowy zapewniający widok na stolicę Norwegii, w tym port przy fiordzie, tereny rekreacyjne i zalesione wokół miasta. Kolejnym punktem była wizyta w Muzeum Kon Tiki, upamiętniającym słynną wyprawę norweskiego podróżnika Thora Heyerdahla. Znajdowały się tam jego zdjęcia, pamiątki oraz tratwa „Kon Tiki” z drewna balsa i łódka „Ra” z papirusu, umożliwiające wyprawę przez ocean. Następnie pod Pałacem Królewskim – oficjalnej siedzibie norweskich monarchów, byliśmy świadkami defilady i uroczystej zmiany warty straży królewskiej. Spacer po mieście zapewnił nam dotarcie do Uniwersytetu, Teatru Narodowego i Ratusza, w którym odbywają się uroczystości wręczenia Pokojowej Nagrody Nobla. W pobliskim Centrum Pokojowej Nagrody Nobla znajdowało się interaktywne muzeum zapewniające wiedzę o fundatorze nagrody, Alfredzie Noblu i wszystkich laureatach nagrody w tej kategorii, także o Lechu Wałęsie, którzy otrzymał tę nagrodę 1 1983 roku. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Opera, największy obiekt kulturalny Norwegii. Główną atrakcją Opery jest dostępny i możliwy przez cały rok spacer po jej dachu. To wspaniały punkt widokowy na zmieniającą się dynamicznie w ostatnich latach okolicę centrum Oslo. Była to bardzo ciekawa wycieczka, podczas której gospodarze - organizatorzy starali pokazać nam jak najwięcej w krótkim czasie.
Podczas wspólnego spotkania były realizowane nadrzędne cele projektu, jakimi są współpraca i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacja w języku obcym i próby nauki kolejnego języka – hiszpańskiego i niemieckiego, doskonalenie umiejętności IT, a także budowanie wspólnych mostów przyjaźni między społecznościami i poznanie nowych miejsc.
Przed nami kolejne spotkanie w międzynarodowym gronie. Na przełomie maja i czerwca odbędzie się w naszej szkole. Zatem czas na przygotowania.
Ewa Balcerzak
szkolny koordynator projektu
"Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić"
83-200 Starogard Gdański
Jana Sobieskiego 6