Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

DRUGA MOBILNOŚĆ PROJEKTU ERASMUS+ JUŻ ZA NAMI!

DRUGA MOBILNOŚĆ PROJEKTU ERASMUS+ JUŻ ZA NAMI!

 

 

 

 

 

 

W dniach 9 – 12 listopada 2019 odbyła się druga mobilność, czyli wyjazd w ramach realizowanego przez szkołę projektu Erasmus+ „Nauka języków obcych poprzez Blended Learning”. Sześcioro uczniów pod opieką pani Ewy Balcerzak - szkolnego koordynatora projektu i pani Sandry Marrero-Miszker, uczącej języka hiszpańskiego przebywała w niemieckim mieście Flensburg, gdzie znajduje się partnerska szkoła. Tam spotkali się z młodzieżą z Niemiec, Norwegii i Hiszpanii.
Na miejsce dotarliśmy po 17 godzinnej podróży. Na dworcu powitali nas przedstawiciele gospodarzy, którzy gościli naszych uczniów w swoich domach i koordynatorka projektu, pani Edyta Kruczynski.


Pierwszy dzień projektu (9 grudnia) rozpoczął się wspólnym śniadaniem wszystkich uczestników, młodzieży, nauczycieli z czterech krajów partnerskich i dyrekcji szkoły. Następnie zwiedzaliśmy szkołę, a dokładnie jeden z budynków Regionalnego Centrum Kształcenia Zawodowego – Eckener Schule, w którym odbywa się nauka w trzech różnych typach szkół: technikum, szkole zawodowej
 i liceum zawodowym. Do profili kształcenia należą, min. elektrotechnika, technologia informacyjno – komunikacyjna, budowlana, mechatronika, projektowanie i wykańczanie wnętrz. Tu również uczniowie mogą zdobyć maturę. Szkoła oferuje, podobnie jak nasza, kształcenie dla dorosłych. Przekonaliśmy się, że to bardzo nowoczesna, posiadająca bogatą bazę dydaktyczną placówka.
Tego dnia uczniowie poznali Moodle, platformę e-lerningową służącą do nauczania i uczenia się. Ta najczęściej obecnie używana platforma zdalnego nauczania będzie wykorzystywana podczas realizacji naszego projektu. W zajęciach uczestniczyli również nauczyciele.
W czasie, gdy młodzież  brała udział w grach i zabawach mających na celu przełamywanie lodów oraz wzajemne poznanie się, opiekunowie wybrali logo naszego projektu. Wśród umieszczonych na platformie eTwinning były cztery prace naszych uczniów. Ostatecznie, po długiej dyskusji, zdecydowano że do identyfikacji projektu będzie służyło logo przygotowane przez uczennicę
z Niemiec. Zwyciężczyni otrzymała nagrodę pieniężną. Gratulujemy. Kolejnym punktem programu było zwiedzanie miasta, które nastąpiło po wspólnym posiłku. Wycieczkę rozpoczęliśmy od historycznego portu, najbardziej malowniczej części Flensburga. Przewodnik oprowadził nas po znanych uliczkach, z których jedna nosi nazwę czerwonej (od bramy w tym kolorze). W atmosferę zbliżających się świąt wprowadzały liczne stragany oferujące ozdoby świąteczne, lokalne specjały kulinarne, wyroby rękodzielnicze. 


Kolejny dzień (10 grudnia) rozpoczął się w szkole od lekcji języka niemieckiego dedykowanej gościom. Nauczyciel prowadzący zajęcia zaproponował również grę Memory, która okazała się doskonałą okazją do nauki języka angielskiego i poznania uczestników projektu, reprezentantów różnych krajów partnerskich. Tego dnia, przed i po południu, pracowaliśmy nad projektem
z wykorzystaniem programu Scratch, stworzonego do uczenia podstaw programowania (jeden z celów projektu).  Po krótkim wprowadzeniu nauczyciel prowadzący zajęcia zadawał uczniom pytania dotyczące zasad działania programu. Później wszyscy otrzymali zadanie stworzenia krótkiej animacji z udziałem poruszająccej się na ekranie postaci, która po znalezieniu się w odpowiednim miejscu, miała się przywitać w języku wybranym przez ucznia do nauki (główny cel projektu).
Atrakcją okazała się wspólna wyprawa na lodowisko. Tu wszystkim dopisywał świetny humor. Ci, którzy stawiali pierwsze kroki na lodowej tafli, sprawdzili jej twardość… Natomiast wprawieni poruszali z dużą prędkością. Nie obyło się bez ,,węży” za „pingwinem”. Czas zabawy i integracji minął bardzo szybko. Wyczerpani i w dobrych nastrojach, wstąpiliśmy do pobliskiej restauracji na smakowity obiad. Zgodnie z planem uczniowie poszli do szkoły, by dokończyć zadania w programie Scratch.


Środa (11 grudnia) była dniem autokarowej wycieczki do Hamburga. Rozpoczęliśmy od punktu widokowego, gdzie była pierwsza okazja do zrobienia pamiątkowych zdjęć. Później pomaszerowaliśmy w stronę głównej ulicy Hamburga – Jungfernstieg. Aby tam dotrzeć musieliśmy przejść przez tunel łączący dzielnice St. Paul i Steinwerder. Ma on głębokość 24 metrów i 426 metrów długości. Położony jest pod rzeką Łabą. Korzystać mogą z niego piesi i rowerzyści, samochody tylko w wyznaczonych dniach i godzinach. Do  tunelu poprowadziła nas przestronna klatka schodowa. Na dół zeszliśmy po metalowych schodach. Ze względu na swój niebanalny wygląd (wnętrze wyłożone terakotą) oraz świadomość tego, że kiedy spacerowaliśmy w jego wnętrzu, nad naszymi głowami znajdowało się 15 metrów wody oraz potężne, płynące po Łabie statki, byliśmy pod ogromnym wrażeniem.  Czas wolny wielu z nas wykorzystało na kupienie pamiątek i zjedzenie świątecznych specjałów na pobliskich straganach. Po dwóch godzinach autokar zawiózł nas pod dziwnie wyglądający budynek nazwany "Hamburg Dungeon". W tym miejscu prezentowana jest historia Hamburga, a że przeszłość miasta bywała dość ponura (wielki pożar, powódź i epidemia cholery), prowadzący zdecydowali się przedstawić ją w kreatywny sposób! Ok. dwie godziny trwała nasza podróż w czasie. Znaleźliśmy się w lochach, gdzie aktorzy posługujący się różnymi rekwizytami wprowadzili wszystkich w niesamowitą przeszłość. Niektórzy z nas, "posądzeni o zdradę", zostali „poddani torturom”, inni, za „swoje grzechy" "osądzeni przez inkwizycję". Płynęliśmy łodzią i byliśmy świadkami sekcji zwłok. „Hamburg Dungeon" powstał w 2000 roku i jest jedną z atrakcji turystycznych. Podobne budowle istnieją w Londynie i Berlinie.
Następnym przystankiem była Filharmonia. Budynek zachwycił nas swoim nowoczesnym wyglądem. W jeszcze większy zachwyt wprowadził nas widok z tarasu, na poziom którego dotarliśmy najdłuższymi w Europie Zachodniej schodami poprowadzonymi w tunelu ozdobionym szklanymi elementami. Taras poprowadzony wokół budynku umożliwia widok na port i centrum miasta. Zadziwiający okazał się widok tonącego w światłach Hamburga. Mieliśmy czas napawać się widokiem i robić zdjęcia. Ostatnim punktem wycieczki była ulica Reeperach w dzielnicy St. Pauli, gdzie mieliśmy okazję doświadczyć atmosfery odbywającego się tam jarmarku świątecznego. Głośna muzyka, kolorowe światła, przepyszne jedzenie to tylko niektóre atrakcje warte doświadczenia
i zobaczenia. Wszyscy zmęczeni, ale pełni wrażeń udaliśmy się do autokaru, który zabrał nas z powrotem do Flensburga.


Czwarty, ostatni dzień projektu (12 grudnia) rozpoczął się w szkole, gdzie uczniowie kontynuowali pracę z programem Scratch. Mieli okazję przedstawić wyniki swoich poprzednich działań. Otrzymali kolejne zadanie polegające na stworzeniu animacji, w której spotykają się dwie osoby i prowadzą dwujęzyczną konwersację. Młodzież dobrała się w pary, które stanowili przedstawiciele różnych krajów partnerskich. Następnym krokiem było przedstawienie animacji nauczycielom i pozostałym uczniom. Ostatnim zadaniem było stworzenie programu,  który przetłumaczy każde słowo lub zdanie zapisane w języku ojczystym na język wybrany do nauki (niemiecki lub hiszpański). To zadanie połączyło dwa główne cele projektu Erasmus, czyli programowania oraz naukę nowego języka.
W tym samym czasie nauczycielska grupa projektowa planowała dalsze wspólne prace, w tym związane z wykorzystaniem aplikacji Babbel do nauki języka obcego (główny cel projektu) i kolejną mobilnością, spotkanie w Hiszpanii.
W godzinach popołudniowych gospodarze zaprosili nas na wycieczkę do Danii, najbliższych zagranicznych sąsiadów. Podczas podróży zatrzymaliśmy się w restauracji ,,Isabella’’. Miła obsługa uroczyła nas pysznym jedzeniem. Po krótkim czasie przekroczyliśmy granicę niemiecko-duńską. Przeszliśmy przez most uważany za granicę państwa. Dalsza wędrówka prowadziła przez las. Przed naszymi oczyma roztaczała się przepiękna panorama fiordów flensburskich. Pogoda nie dopisała, ale miłe towarzystwo i urokliwe krajobrazy zrekompensowały te niedogodności. Urokliwe obrazy przyrody zostaną w naszej pamięci na zawsze.

 

 Po długim spacerze udaliśmy się do autokaru i pojechaliśmy do miasta Sondenburg w Danii. Zwiedzaliśmy miasto. Dużo radości sprawiła nam degustacja słynnych duńskich lodów. Kupiliśmy mnóstwo pamiątek i tak zaopatrzeni udaliśmy się w drogę powrotną.
Po dotarciu do Flensburga ze wzruszeniem żegnaliśmy się z gospodarzami i przyjaciółmi ze szkół partnerskich. Przepełniała nas radość, że mogliśmy tam być.


Podczas wspólnego spotkania były realizowane nadrzędne cele projektu, jakimi są współpraca
i rozwijanie kompetencji kluczowych, zwłaszcza komunikacja w języku obcym i próby nauki kolejnego języka.

 

 

Ewa Balcerzak
szkolny koordynator projektu

 

 

Data dodania: 2019-12-21 14:10:50
Data edycji: 2020-02-14 10:06:10
Ilość wyświetleń: 1296
wstecz

Partnerzy

"Wykształcenie to dobro, którego nic nie jest w stanie nas pozbawić"

Menander
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej